17 lutego

Tarot francuski - wstęp

Niedawno pisałam Wam, że bardzo lubię grać w tarota. Jest to jedna z najpopularniejszych gier karcianych we Francji. Ponieważ niektórych z Was bardzo ta gra zainteresowała postaram się przybliżyć Wam jej zasady. Są one niestety troszkę skomplikowane (ale jak najbardziej do ogarnięcia!), więc postanowiłam podzielić materiał na 3 części, tak aby było to w miarę zrozumiałe. A później mam nadzieję, że uda nam się przejść od teorii do praktyki i rozegrać jakąś partyjkę w internecie ;)


Talia do tarota

Różni się od zwyczajnej;) Składa się z aż 78 kart. Prócz 56 kart standardowych, mamy także 21 atutów oraz specjalną kartę Excuse.
Karty standardowe
W każdym kolorze (pik, kier, trefl i karo) jest 10 kart liczbowych (od 1 do 10) oraz 4 figury: Walet (V), Rycerz (C od Chevalier), Dama (D) oraz Król (R). Rycerz siedzi na koniu, więc bije Waleta ;) (w taki sposób przestałam mieszać, która karta jest silniejsza :P). Wszystkie "głowy" są kartami punktowanymi.

Atuty
Jest to 21 kart ponumerowanych kolejno od 1 do 21. Atuty można grać gdy nie ma się kart w danym kolorze, każdy atut przebija jakikolwiek kolor niezależnie od wartości . Najważniejsze karty to 1 i 21 -  są to jedyne punktowane wyżej atuty. 21 jest kartą najwyższą i jej nic nie przebije, 1 bije wszystkie kolory, ale każdy inny atut bije 1. Karta ta nazywana jest le petit - mały (hmm, po polsku mi by bardziej pasowało: maleńki). Gdy grane są atuty należy zawsze zagrywać wyższym od poprzedniego, chyba że już nie mamy takiej możliwości, to można zagrać niższym.
Excuse
Karta specjalna, którą można zagrać gdy nie chce grać się innej karty (np gdy wiemy, że możemy stracić coś wartościowego). Nie wolno zagrywać w ostatniej lewie (tak zagrany trafia do przeciwnej drużyny). Excuse zawsze zostaje u osoby/drużyny go zagrywającej i w przypadku, gdy przeciwnik wygrywa lewę to wymieniany jest na kartę bezwartościową.
Atuty 1 i 21 oraz Excuse nazywane są krańcami (ok, nie wiem czy po polsku to dobrze, po francusku mówi się na nie des bouts lub des oudlers). Są to najważniejsze karty w grze, ale o tym za chwilkę (w zasadach ogólnych).

Punktacja

Każda karta "zwykła" czyli od 1 do 10 oraz atuty od 2 do 20 są warte 0.5 punktu.
Walet to 1.5 p, Rycerz 2.5, Dama 3.5 , Król oraz krańce (bouts) warte są 4.5.
Punkty liczy się biorąc po 2 karty - albo dwie zwykłe, albo jedną wyżej punktowaną i zwykłą, operujemy wtedy na liczbach całkowitych. Suma wszystkich punktów to 91.

Zasady ogólne

Tym, co wyróżnia tarota jest to, że jest to jednocześnie gra zespołowa jak i indywidualna. W trakcie gry jeden z graczy staje się napastnikiem i wywołuje pozostałych na pojedynek, którzy tworzą na czas danego rozdania jedną drużyną. W każdym kolejnym rozdaniu wszystko może się odmienić i inna osoba może wywołać innych na pojedynek. Wywołanie polega na licytacji, co opiszę w następnym poście. Celem gry jest zdobycie jak największej ilości punktów, przez osobę, która jest "napastnikiem". Pozostałe osoby starają się jej to uniemożliwić.
W zależności od tego ile mieliśmy/zdobyliśmy kart krańcowych (czyli atuty 1 i 21 oraz Excuse) należy zdobyć różną ilość punktów aby wygrać rozdanie. I tak:
1 bout - 51 punktów
2 bouts - 41 punktów
3 bouts - 36 punktów
0 - 56 punktów.
Więc chyba już rozumiecie dlaczego posiadanie des bouts jest dość ważne - im więcej ich mamy, tym łatwiej wygrać ;) 21 jako najwyższa karta nie może trafić do przeciwnej drużyny, również Excuse pozostaje w tej samej drużynie (nawet gdy lewa jest przegrana - wymieniany jest wtedy na "zwykłą" kartę za 0.5 punktu). Le petit można łatwo stracić, więc należy zagrywać go ostrożnie. W przypadku gdy napastnik ma dużą ilość wysokich atutów (np od 18 do 21) to urządza on często polowanie na małego (la chasse au petit).

To tyle ze wstępu. W następnym poście opiszę dokładniej jak grać w tarota w 4 osoby, czyli jak rozdawać karty (bo nawet to się różni!), na czym polega licytacja, czym jest pies oraz jakie są rodzaje kontraktów. Przejdziemy też do praktyki w internecie.
W kolejnej części opiszę jakie są różnice w wersji na 5 osób oraz kiedy można otrzymać dodatkowe punkty.

Do zapamiętania po tym wpisie:

Rycerz siedzi na koniu, jest więc silniejszy od Waleta ;)
Najważniejszymi kartami w grze są atuty 1 i 21 oraz Excuse, razem nazywane des bouts. Le petit bije wszystkie kolory, ale każdy inny atut jest silniejszy od 1. Im więcej krańców tym łatwiej wygrać (mniej punktów do zdobycia).
Excuse pozostaje w drużynie, która go zagrała i w przypadku przegrania lewej zostaje wymieniony na kartę o wartości 0.5 punktu. Zagrany w ostatniej lewie trafia do drużyny przeciwnej (dlatego nigdy nie zagrywa się w ostatniej)
Atuty należy zagrywać zawsze wyższe od poprzedniego.

Powiązane wpisy:



Spodobał Ci się wpis i chcesz więcej? Zapisz się na francuski newsletter w berecie
lub zajrzyj na
Copyright © 2016 Madou en France , Blogger