06 marca

Tarot francuski w 4 osoby

Czas na drugą część zasad gry w tarota. 
W pierwszej części opisałam Wam jak wygląda talia do tarota, czym są atuty oraz karty krańcowe, jak punktowane są karty oraz jak liczy się punkty oraz przedstawiłam kilka zasad ogólnych. 
Tym razem jak grać w 4 osoby i praktyka w internecie ;) w następnej części o tarocie w 5 osób i możliwych bonusach.

Tarot w 4 osoby.


W tej wersji 1 osoba gra przeciwko drużynie złożonej z pozostałych 3 osób. Gra jest zmienna i w zależności od tego, kto wylicytuje sobie grę, składy mogą się zmieniać po każdym rozdaniu kart. Na jeden turniej składają się min 4 rozdania (lub wielokrotność liczby 4). 


Rozdanie kart

Karty rozdaje się po 3 plus na osobną kupkę tzw. psa (?) - le chien trafia 6 kart (na psa rzucamy co jakiś czas po jednej karcie rozdając innym po 3 karty, nie może tam trafić ostatnia karta). Kierunek rozdawania kart i gry jest przeciwny do ruchu wskazówek zegara (choć nie wszyscy się do tego stosują). Uwaga: Po zakończonym rozdaniu kart się nie tasuje, po przeliczeniu punktów zbiera je się razem i jedynie osoba po lewej stronie rozdającego je przekłada (couper).


Licytacja

Grę zaczyna się od licytacji. W zależności od tego czy mamy dobre karty i jesteśmy w stanie wygrać samodzielnie możemy zdecydować czy chcemy grać przeciwko innym czy pasujemy i w ten sposób dołączamy do drużyny broniącej się. Zaczyna osoba po prawej stronie osoby rozdającej karty. Jeżeli nie chcemy atakować mówimy "pas" ( je passe lub po prostu passe). Licytację wygrywa osoba wybierająca najwyższy kontrakt. Grając w 4 osoby często zdarza się, że trzeba karty rozdać kilkukrotnie aby w końcu ktoś "wziął" rozdanie.
Kontrakty. Jeżeli decydujemy się grać przeciwko reszcie mamy kilka możliwości kontraktów. Są one różnie punktowane. Do wyboru:
la petite (la prise) - mały - bierzemy, gdy mamy ok. 50% szans wygranej, nie jesteśmy jej pewni. W turnieju jest to najniżej punktowany kontrakt. Chien (pies) trafia do nas, pokazujemy jego zawartość drużynie przeciwnej.
la garde - duży, bierzemy gdy mamy spore szanse wygrania, zasady grania jak prise, ale kontrakt jest wart więcej punktów.
la garde sans le chien - duży bez psa, jesteśmy niemalże pewni wygranej, nie potrzebujemy do tego kart z psa (ale trafiają one do naszej puli, jednakże nieodkryte i nikt z graczy nie wie, co w psie jest).
la garde contre le chien - duży przeciwko psu, karty z chien oddajemy drużynie przeciwnej, nikt nie wie, co jest w psie.
Wartość kontraktów. Rozgrywając petite wygrać można podstawową ilość punktów, garde - ich dwukrotność, garde sans chien - ilość punktów x4, a garde conte chien ilość punktów jest mnożona razy 6. Oczywiście przegrywając otrzymuje się punkty ujemne (więc nie ma co za dużo ryzykować:P). 
Chien - biorąc petite lub garde otrzymujemy karty z psa i pokazujemy je wszystkim graczom. Włączamy je do swojej gry i wybieramy 6 kart, które chcemy odłożyć na stos (ich już nie pokazujemy innym graczom). Z reguły są to albo karty, które chcemy chronić (figury jak walet, rycerz czy dama, w zależności od ustalonych zasad król nie może tam trafić lub trzeba powiedzieć, że odkładamy także króla, nie mogą tam trafić karty krańcowe) albo karty koloru, który chcemy wyeliminować z naszej gry (pozwala to później na cięcie danego koloru atutami i daje szansę zdobycia "głów" czyli figur).

Przebieg gry

Gramy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, rozpoczyna osoba po prawej stronie rozdającego. Należy zagrywać ten sam kolor, który został zagrany przez pierwszą osobę. Jeżeli go nie mamy, to zagrywamy atuty (które "tną" kolor i wygrywają lewę). W przypadku zagrania atutów trzeba zagrywać wyższą niż wcześniejsze, chyba, że takiej nie mamy. Lewę wygrywa osoba, która zagrała najwyższą kartę i ona rozpoczyna kolejną lewę. Należy zdobyć jak najwięcej punktów, aby wygrać ich ilość musi odpowiadać co najmniej ilości punktów zadanych przez karty krańcowe. Czyli gdy mamy taką jedną kartę jest to 51 punktów, 2 karty - 41 punktów, a 3 karty - 36 punktów. Jeżeli nie mamy żadnego z krańców zdobyć należy aż 56 punktów (więcej w części "wstęp"). Przypominam, że zagrywając Excuse w ostatniej lewie przechodzi ona do drużyny przeciwnej. Jeżeli zaś zagramy wtedy 1 i zostanie ona w naszej drużynie to dostajemy dodatkowe punkty (jeżeli zaś ją stracimy to karta trafia do przeciwników, więcej o bonusach w części III).

Jak punktowane są karty i jak liczyć punkty również omówiłam we wstępie. Po przeliczeniu kart nie tasujemy, składamy je razem ze sobą, przekłada je osoba, która wcześniej rozdawała, zaś nowym rozdającym jest kolejna osoba.

Liczenie przyznawanych punktów. No, chyba nie myśleliście, że przyznawane są te punkty, które się zdobyło? Przecież byłoby to zbyt proste :P Wartość podstawowa każdego kontraktu to 25 punktów. 
Jeżeli ilość zdobytych punktów jest dokładnie taka jak wymagana, to kontrakt jest zrealizowany.
Jeżeli ilość zdobytych punktów jest wyższa, to dostajemy dodatkowe punkty (różnica między otrzymanymi punktami, a wymaganymi).
Jeżeli zaś ilość zdobytych punktów jest niższa, to różnica punktów stanowi dodatkowe punkty, które się traci.
Czyli podstawowa wartość punktów to (25+R)*K+B, gdzie
R to wartość bezwzględna różnicy punktów zdobytych i wymaganych
K to wartość kontraktu (mnożymy przez 1, 2, 4 lub 6),
B to bonusy (omówione będą w następnej części).
Jeżeli atakujący wygrał rozdanie, to otrzymuje tę ilość punktów pomnożoną razy 3. Jeżeli przegrał to jest ona odejmowana.
Jeżeli drużyna broniąca wygrała, to każdy z tych graczy otrzymuje dokładnie tę ilość punktów. Jeżeli zaś przegrali to punkty te są analogicznie odejmowane.
Suma punktów zdobytych przez wszystkich graczy w jednym rozdaniu to 0.

Przykład.
1. Atakujący wybrał kontrakt garde sans chien, nikt go nie przebił. Miał krańce (bouts) atuty i zdobył 64 punkty na 36 wymaganych. Wtedy ilość punktów to:
(25+28)*4=212
Atakujący wygrywa więc 3*212=636 punktów, pozostali gracze dostają po -212 punktów.
Suma punktów: 636+3*(-212)=0

2. Atakujący wybrał kontrakt prise i nikt inny nie zdecydował się go przebić. Miał tylko jeden kraniec i zdobył 49 punktów na 51 wymaganych. Wtedy:
(25+2)*1=27.
Drużyna broniąca wygrała więc każdy z graczy otrzymuje po 27 punktów, zaś atakujący -81.
Suma punktów: -81+3*27=0

Partyjka w internecie?

To co, czas na troszkę praktyki? Można skorzystać z tej strony. Klikamy tarot en ligne, wybieramy jedną z opcji pour découvrir le tarot - przeciwko komputerowi lub przeciwko graczom i możemy poćwiczyć (gra bez rejestracji, jako gość).
Przykład, gdy postanowiłam zagrać garde.




Miałam aż 3 karty krańcowe, więc do zdobycia miałam tylko 36 punktów. Ponadto miałam 6 atutów, damę karo, rycerza i waleta kier. W psie znalazły się jeszcze dwa dodatkowe atuty oraz jeden król. 6 kart, które postanowiłam odłożyć to 2 karty trefl, 3 karty karo razem z damą oraz rycerz kier. Pozbycie się dwóch kolorów pozwala mi na ich cięcie atutami (mam ich 8, mogę sobie na to pozwolić) dzięki czemu mam szanse zdobycia głów. Duża ilość kart pik może być wykorzystana przeciw drugiej drużynie, prawdopodobnie będą na niej szybko tracić swoje atuty. 
Tym razem wygrałam ;) (ale nie zawsze to jest takie proste)

Do zapamiętania po tym wpisie:

Kart się nie tasuje, rozdaje się po 3, na osobny stos tzw. psa (chien) trafia 6 kart.
Grając w 4 osoby, jedna osoba jest atakującą, zaś 3 pozostałe osoby tworzą drużynę broniącą się.
Grę rozpoczyna licytacja. W zależności od otrzymanych kart, możemy spasować lub zdecydować grać się przeciwko innym graczom. Wtedy mamy do wyboru 4 rodzaje kontraktów. Wartość podstawowa kontraktu to 25 punktów.
Ilość przyznanych punktów zależy od tego, czy udało nam się wygrać rozdanie oraz od wybranego kontraktu i bonusów.

Powiązane wpisy:




Spodobał Ci się wpis i chcesz więcej? Zapisz się na francuski newsletter w berecie
lub zajrzyj na
Copyright © 2016 Madou en France , Blogger