23 lipca

Środki transportu w Strasbourgu

Ruszam z nowym cyklem z poradami dla turystów. Dość łatwo znaleźć informacje na temat zwiedzania Paryża, jeśli chodzi zaś o Strasbourg to jesteśmy głównie zdani na francuskojęzyczne strony, a i tam trzeba sobie odpowiednio poszperać.
W pierwszej części poradnika opowiem więc jak poruszać się po Strasbourgu i zdradzę kilka trików jak nie wydać fortuny na środki transportu.

Hopla na dwa kółka

Najwygodniejszym i najszybszym środkiem transportu jest zdecydowanie rower. W Strasbourgu jest bardzo dobra sieć ścieżek rowerowych, jest to w końcu najbardziej przyjazne rowerzystom miasto we Francji. Mapkę z zaznaczonymi szlakami rowerowymi dostaniemy za darmo w punkcie infromacji turystycznej (koło katedry). Wszystkie kierunki są bardzo dobrze oznaczone i bardzo trudno się zgubić pedałując sobie po Strasbourgu i okolicy.

Rower można wypożyczyć m.in. w bardzo popularnej sieci vélhop. Za jeden dzień zapłacimy 5€, tydzień będzie nas kosztować nas 15€. Należy jednak pamiętać, że konieczna jest kaucja wynosząca 150€ (później jest oczywiście zwracana). Istnieje również możliwość wypożyczenia rowera elektrycznego, co kosztuje 10/40€ (dzień/tydzień), a kaucja jest równa 300€. Kaucję można opłacić:
- gotówką,
- czekiem,
- lub kartą bankową (tylko w przypadku wypożyczenia roweru na okres krótszy od 15 dni).
Mając więcej czasu na taką formę spędzania czasu warto zrobić sobie rowerową wyprawę francusko-niemieckim Szlakiem Fortów (La Piste des Fortes). Więcej informacji tutaj (FR, EN, DE).
Uwaga: we Francji od 1. lipca 2015 roku zabroniona jest jazda na rowerze w słuchawkach, taka przyjemność kosztować może nas aż 150€.
Dwa kółka to nie tylko rower. To również Segway (po francusku gyropode). W Strasbourgu staje się to coraz częściej popularna metoda zwiedzania miasta, mimo, że dość kosztowna (1.5h kosztuje 40€). Jeśli interesuje Was taka opcja, to zajrzyjcie tutaj.

Transport publiczny

Wybrać możemy oczywiście również transport publiczny, który w centrum dość dobrze funkcjonuje. Strasbourg może się pochwalić dość prostą ale nowoczesną siecią tramwajów. Gdzie tramwaj nie może, zapewne dotrze autobus robiąc baaaardzo dużo przystanków po drodze.
Bilety. Można je zakupić w specjalnych automatach na przystankach tramwajowych lub u kierowcy. Jednorazowy kosztuje 1.60€ i jest ważny przez godzinę w połączeniach korespondujących. Bilety można kupić w pakiecie 10 za 13.20 €. Jeżeli jest akurat "pic de pollution" (czyli wysokie zanieczyszczenie powietrza, które w lecie i zimie zdarza się dość często) to można kupić specjalny bilet, który będzie ważny cały dany dzień w cenie normalnego. Informacja będzie wyświetlona na przystankach, a w automacie pojawi się dodatkowa opcja biletu.
Jeśli planujemy dużo przemieszczać się tramwajami czy autobusami warto pomyśleć o biletach 24-godzinnych. Tutaj możliwe są dwie opcje - bilet na jedną osobę (4.30€) lub bilet trio (6.40€), który można używać w 2-3 osoby. Bilety te są ważne 24h + czas do kolejnej pełen godziny od której został skasowany (tzn kasując bilet o 9h10 będzie on ważny do 10h00).

Autobusy nocne. Ostatnie tramwaje kursują do godziny 0h30.  W Strasbourgu mamy 3 autobusy nocne kursujące co godzinę.
Uwaga: w tramwajach nie ma kasowników, bilety należy skasować przed wejściem do tramwaju. Przesiadając się, czy używając jednego biletu wielokrotnie, należy za każdym razem go skasować. Do autobusów wsiada się tylko od strony kierowcy i tam też znajdują się kasowniki. Tramwaje i autobusy przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych.
Rozkłady jazdy, informacje o biletach, itd znajdziemy na stronie CTS (FR, EN, DE).

Samochód

Samochód jest wygodnym rozwiązaniem jeżeli chcemy ...wyjechać ze Strasbourga. Poruszanie się nim zaś po centrum z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych czynności i może nam to nieco popsuć humor. Nie wszystkie skrzyżowania są dobrze oznaczone, pełno zakazów skrętu w lewo i uliczek jednokierunkowych, na wszystkich światłach tramwaje mają pierwszeństwo więc czasem długo się czeka aż zniknie nam światło czerwone (w Francji migające światło pomarańczowe oznacza, że można jechać jeśli nic nie stoi nam na przeszkodzie). W godzinach szczytu są okropne korki. Jest kilka większych (oczywiście płatnych) parkingów gdzie można zostawić samochód. Parkując na miejscu parkingowym wzdłuż ulicy należy pamiętać o złożeniu lusterek. No i pamiętajmy, że Francuzi są mistrzami parkowania na 20 razy, więc czasem może nam się zdarzyć zastać samochód tak zastawiony, że nie bardzo jak będzie wyjechać. W miarę możliwości odradzam używanie samochodu do poruszania się po centrum (poza ok, o ile to nie godziny szczytu i nie musimy wziąć autostrady).

A może spacer?

Zawsze możemy postawić na swoje nogi :) Po Strasbourgu bardzo dobrze się spaceruje, większość atrakcji turystycznych nie jest jakoś bardzo od siebie oddalona, więc nie są to mega męczące wyprawy.

Przydatne aplikacje i strony

  • StrasMap
To darmowa aplikacja mobilna która ułatwi nam podróżowanie po Eurometropolii Strasbourg. Dzięki niej:
- dowiemy się jakie jest natężenie ruchu oraz stan parkingów (tzn ile miejsc wolnych)
- zaplanujemy swoją trasę piechotę, rowerem, komunikacją miejską, samochodem, 
- poznamy rozkłady jazdy autobusów i tramwajów
- dowiemy się jaki jest stan dróg w czasie rzeczywistym w zimie
- znajdziemy rower dostępny w stacji Vélhop lub samochód w car-sharing stacji Auto'trement.
Aplikację na iPhone można pobrać w sklepie Apple Store, dla systemu Android na stronie Google Play. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Strasmap (interaktywne mapowanie Strasbourg Eurométropole). 
  • vélhop - czyli tutejszy rower miejski
  • CTS - komunikacja miejska


Mam nadzieję, że udało mi się wszystko sprawnie wytłumaczyć i jeżeli zdarzy Wam się jakiś wypad do Strasbourga to poruszanie się po mieście nie będzie Wam straszne!




Spodobał Ci się wpis i chcesz więcej? Zapisz się na francuski newsletter w berecie
lub zajrzyj na
Copyright © 2016 Madou en France , Blogger